From Arduino

Guide: محیط برنامه نویسی آردوینو

محیط برنامه نویسی آردوینو

محیط برنامه نویسی آردوینو شامل یک ویرایشگر متنی جهت نوشتن کد، یک ناحیه پیام، یک کنسول متن، یک جعبه ابزار با دکمه هایی جهت عملیات مشترک، و یک سری منو می باشد. این محیط به سخت افزار آردوینو متصل می شود تا برنامه ها را آپلود کرده و با آنها ارتباط برقرار کند.

نوشتن برنامه های آردوینو

نرم افزاری که با استفاده از آردوینو نوشته می شود، اسکچ خوانده می شود. این اسکچ ها در ویرایشگر متن نوشته می شوند و با پسوند .ino ذخیره می شوند. این مسئله قابلیت هایی را برای cut/paste و search/replace کردن متن فراهم می کند. زمانی که عملیات ذخیره و Export انجام می شود، ناحیه پیام بازخورد می دهد. همچنین پیغام های خطا را نشان می دهد. کنسول، خروجی متنی را که توسط محیط برنامه نویسی آردوینو ایجاد می شود، شامل کلیه پیام های خطا و اطلاعات دیگر را نشان می دهد. گوشه سمت راست پایین پنجره، برد جاری و پورت سریال را نشان می دهد. دکمه های نوار ابزار به شما این امکان را می دهند تا برنامه را بازبینی و آپلود کنید، اسکچ ها را ایجاد، باز و ذخیره نمایید و Serial Monitor را باز کنید.

توجه: نسخه های قبل از 1.0 محیط برنامه نویسی آردوینو، اسکچ ها را با پسوند .pde ذخیره می کردند. باز کردن این فایلها با نسخه 1.0 نیز امکان پذیر است، هنگام ذخیره، برنامه از شما می خواهد که اسکچ را با پسوند .ino ذخیره کنید.

Verify
کد شما را جهت یافتن خطا بررسی می کند.

Upload
کد شما را کامپایل کرده و آن را به برد ورودی/خروجی آردوینو آپلود می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر، به قسمت آپلود کردن در زیر مراجعه کنید.

توجه: اگر از یک پروگرمر جانبی استفاده می کنید، می توانید هنگام استفاده از این آیکن، کلید "shift" کامپیوتر خود را پایین نگه دارید. در این صورت متن روی آن به "Upload using Programmer" تغییر می کند.

New
یک اسکچ جدید ایجاد می کند.

Open
فهرستی از همه اسکچ های موجود در SketchBook شما را نمایش می دهد. با کلیک کردن روی یکی از آنها، درون پنجره جاری باز می شود.

توجه: به سبب یک باگ در جاوا، این منو پیمایش(Scroll) نمی شود؛ اگر احتیاج دارید که یک اسکچ را از انتهای لیست باز کنید، به جای آن از منوی File | Sketchbook استفاده کنید.

Save
اسکچ شما را ذخیره می کند.

Serial Monitor
serial monitor را باز می کند.

فرمان های دیگری در 5 منو دیده می شود: File، Edit، Sketch، Tools، Help. منوها حساس به متن می باشند. یعنی تنها آن سری از موارد موجود است که مربوط به کاریست که هم اکنون در حال اجراست.

Edit

Sketch

Tools

Sketchbook

محیط برنامه نویسی آردوینو از مفهوم Sketchbook استفاده می کند: محلی استاندارد جهت ذخیره سازی برنامه ها (یا اسکچ ها)ی شما. اسکچ های درون sketchbook  را می توان از منوی File > Sketchbook یا از دکمه Openدر نوار ابزار باز شوند. اولین بار که نرم افزار آردوینو را اجرا می کنید، به طور خود کار پوشه ای برای sketchbook ایجاد خواهد کرد. شما می توانید مکان sketchbook را از طریق کادر مکالمه Preferences ببینید یا تغییر دهید.

زمانی که با نسخه 1.0 کار می کنید، فایل ها با پسوند .ino ذخیره می شوند. نسخه های قبلی از پسوند .pde استفاده می کنند. شما هنوز هم می توانید فایلهایی که در نسخه 1.0 و قبلتر از آن با پسوند .pde ذخیره شده اند را باز کنید، نرم افزار به طور خودکار پسوند آنهارا به .ino تغییر می دهد.

برگه ها، فایل های چندگانه و تلفیق

این امکان را به شما می دهد تا اسکچ هایی با بیش از یک فایل را (که هر یک در برگه خود ظاهر می شود) مدیریت کنید. این فایل ها می توانند فایل های معمولی کد آردوینو (بدون پسوند) باشند، یا فایل های C (با پسوند .C)،یا فایل های C++(با پسوند .CPP)، یا فایل های پیش پردازنده(با پسوند .h )

آپلود کردن

پیش از اینکه اسکچ خود را آپلود کنید، لازم است گزینه های صحیح را از منوی Tools > Board و Tools > Serial Port انتخاب کنید. بردها در زیر شرح داده شده اند. روی سیستم عامل مکینتاش، پورت سریال احتمالاً چیزی شبیه /dev/tty.usbmodem241 (برای بردهای Uno یا Mega2560 یا Leonardo) یا /dev/tty.usbserial-1B1 (برای بردهای Duemilanove یا بردهای USB جدیدتر)، یا /dev/tty.USA19QW1b1P1.1 (برای یک برد سریال که با یک آداپتور Keyspan USB-to-Serial متصل است)خواهد بود. در ویندوز، احتمالا COM1 یا COM2 (برای یک برد سریال) یا COM4، COM5، COM7یا بالاتر (برای یک برد USB ) می باشد. - جهت دانستن شماره پورت، در Windows Device Manager در قسمت Ports بگردید. در سیستم عامل لینوکس،

باید چیزی شبیه /dev/ttyUSB0 یا /dev/ttyUSB1 یا موارد مشابه باشد.

زمانی که شما برد و پورت سریال صحیح را انتخاب کردید، دکمه آپلود را در نوار ابزار کلیک کنید یا گزینه Upload را از منوی File انتخاب کنید. بردهای آردوینو کنونی، به طورخودکار ریست می شوند و عملیات آپلود را آغاز می کنند. با بردهای قدیمی تر، (pre_Diecimila) که فاقد ریست خودکار می باشند، لازم است پیش از آپلود کد، دکمه ریست روی برد را فشار دهید. روی بیشتر بردها، هنگام آپلود کد، چراغ های RX و TX را به صورت چشمک زن می بینید. محیط برنامه نویسی آردوینو زمانی که آپلود کامل شد، پیغامی را نمایش می دهد، و یا خطای آن را نشان می دهد.

زمانی که شما یک اسکچ را آپلود می کنید، از bootloader آردوینو استفاده می کنید، bootloader برنامه ای کوچک است که روی میکروکنترلر برد شما بارگذاری می شود. این برنامه به شما امکان می دهد تا کد خود را بدون استفاده از هیچ سخت افزار اضافی، آپلود کنید.

bootloader برای چند ثانیه در هنگام ریست شدن برد، فعال می شود؛ سپس اسکچی را که اخیراً روی میکروکنترلر آپلود شده است را شروع می کند. زمانی که bootloader آغاز می شود، چراغ موجود روی برد (متصل به پین 13) را به حالت چشمک زن در می آورد (یعنی زمانی که برد ریست می شود).

کتابخانه ها

کتابخانه ها عملکرد فوق العاده ای را برای استفاده از این اسکچ ها مثل، کار با سخت افزار یا دستکاری داده ها فراهم می کنند. جهت استفاده از یک کتابخانه در یک اسکچ، آن را از منوی Sketch > Import Library انتخاب کنید. این عمل یک یا چند دستور #include را در بالای اسکچ درج می کند و کتابخانه را با اسکچ شما کامپایل می کند. به این دلیل که کتابخانه ها همراه با اسکچ شما روی برد آپلود شده اند، مقدار فضایی که اشغال می کنند افزایش می یابد. اگر یک اسکچ فعلا احتیاجی به یک کتابخانه ندارد، به سادگی دستر #include را از بالای کدتان پاک کنید.

فهرستی از کتابخانه ها در مرجع وجود دارد. برخی کتابخانه ها در نرم افزار آردوینو تعبیه شده اند. سایر کتابخانه ها می تانند از منابع مختلف دانلود شوند. وقتی از نسخه 1.0.5 آردوینو استفاده می کنید، می توانید یک کتابخانه را از یک فایل Zip وارد کرده و در یک اسکچ باز از آن استفاده کنید. این دستورات را برای نصب یک کتابخانه Third-Partyمشاهده کنید.

جهت تهیه کتابخانه شخصی، این آموزش را مشاهده کنید.

سخت افزار Third-Party

پشتیبانی جهت سخت افزار third-party می تواند در مسیر hardware در پوشه اسکچتان اضافه شود. Support for third-party hardware can be added to the hardware directory of your sketchbook directory. پلت فرم هایی که در این مسیر نصب شده اند می توانند شامل مشخصات برد(که در منوی board ظاهر می شوند) ، کتابخانه های اصلی، bootloader ها، و مشخصات پروگرمرها باشد.

جهت نصب، پوشه hardware را ایجاد کنید، سپس پلت فرم third-party را درون زیرشاخه خودش unzip کنید. (از کلمه "arduino" به عنوان نام زیرشاخه استفاده نکنید و پلت فرم آردوینو را override نکنید.) جهت uninstall کردن آن، پوشه آن را حذف کنید.

جهت آگاهی از جزئیات بیشتر در مورد ایجاد بسته ها برای سخت افزار third-party، صفحه پلت فرم ها را در سایت Arduino Google Code developers مشاهده کنید.

Serial Monitor

داده های سریالی که از برد آردوینو (USB یا برد سریال) می آید را نمایش می دهد. جهت ارسال داده به برد، متن را وارد کنید روی دکمه "send" کلیک کنید یا کلید Enter را فشار دهید. baud rate ی را که برابر با پارامتر ورودی Serial.begin در اسکچ شماست از لیست کشویی انتخاب کنید. توجه داشته باشید که روی سیستم عامل لینوکس و مکینتاش، زمانی که با سریال مانیتور ارتباط برقرار می کنید، برد آردوینو ریست خواهد شد (یعنی اسکچ شما را به نقطه آغاز باز می گرداند).

به علاوه، شما می توانید از طریق Processing، Flash ، MaxMSP و غیره، با برد ارتباط برقرار کنید (صفحه ارتباط را جهت کسب اطلاعات بیشتر مشاهده کنید).

تنظیمات

در کادر مکالمه preferences، تنظیماتی وجود دارد که می توان آن ها را تعیین نمود. (این گزینه را می توانید زیر منوی Arduino در سیستم عامل مکینتاش، یا منوی File در ویندوز و لینوکس بیابید). سایر موارد را می توانید در فایل preferences که مسیر آن در کادر مکالمه preferences نشان داده شده است، پیدا کنید.

پشتیبانی از زبان


نسخه 1.0.1 از محیط برنامه نویسی آردوینو، به بیش از 30 زبان مختلف ترجمه شده است. به صورت پیش فرض، این محیط به زبانی که توسط سیستم عامل شما انتخاب شده است، بارگذاری می شود. (توجه: در سیستم عامل ویندوز و احتمالاً لینوکس، این مورد بر اساس زبانی تعیین می شود که در تنظیمات Locale (که قالب تاریخ و ارز را کنترل می کند) انتخاب شده است و نه بر اساس زبانی که سیستم عامل با آن نمایش می یابد.)

اگر شما بخواهید زبان را به صورت دستی تغییر دهید، در نرم افزار آردوینو، پنجره Preferences را باز کنید. حال در قسمت Editor Language یک لیست کشویی از زبان هایی که هم اکنون پشتیبانی می شود را خواهید دید. زبانی که دوست دارید را از این لیست انتخاب کنید و نرم افزار را بسته و مجدداً باز کنید تا از زبان انتخابی شما استفاده کنید. اگر زبان انتخابی شما پشتیبانی نشود، محیط برنامه نویسی به صورت پیش فرض به زبان انگلیسی باز می گردد.

با انتخاب System Default از لیست کشویی Editor Language می توانید آردوینو را به تنظیمات پیش فرض خود یعنی انتخاب زبان بر اساس سیستم عامل، باز گردانید. این تنظیمات زمانی تأثیر می گذارد که شما نرم افزار آردوینو را یک بار Restart کنید. به همین ترتیب، پس از تغییر تنظیمات مربوط به سیستم عامل، باید نرم افزار آردوینو را یک بار باز و بسته کنید تا با زبان پیش فرض جدید، به روز رسانی شود.

بردها

انتخاب برد، دو نتیجه را در بر خواهد داشت. این عمل، پارامترها(مثل سرعت CPU و baud rate) را تنظیم می کند یی که در زمان کامپایل و آپلود اسکچ ها استفاده می شود را تنظیم می کند؛ و و and sets and the file و تنظیماتی فیوز که توسط دستور burn bootloader استفاده می شود را تنظیم می کند. برخی مشخصات برد، فقط در مورد دوم، متفاوت عمل می کنند. بنابراین حتی اگر عملیات آپلود در یک انتخاب خاص، موفقیت آمیز باشد، باید آن را پیش از burn کردن bootloader بررسی کنید.

جهت گرفتن راهنمایی راجع به پشتیبانی نصب برای بردهای دیگر، پیوند سخت افزار third-party را در بالا مشاهده کنید. متن راهنمای آغاز کار با آردوینو تحت لیسانس Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 مجوز گرفته است. نمونه کدهای راهنما، در حوزه عمومی منتشر شده اند.

Retrieved from http://arduino.ir/Guide/Environment
Page last modified on October 17, 2017, at 08:39 AM